Op zaterdag 13 oktober staat de Unai Kest Memorial...

Gelezen in BN De Stem: Hanenpoten? Niet in de klas van juf Sqriba

21-06-2018
Basisschoolleerlingen hebben vaker moeite met schrijven. Soms kunnen ze hun eigen handschrift al niet meer lezen. Schrijfrobot Sqriba helpt de lelijke hanenpoten om te toveren in een fatsoenlijk handschrift.
Bron: BN De Stem 21-06-2018 door Ellen van Gaalen.

Die vervelende letter D. De 8-jarige Nina schiet steeds uit als ze die op papier probeert te krijgen. ,,Ik raak de magneet soms kwijt, omdat ik te ver omhoog schiet'', vertelt ze. Ze bedoelt de magneet van schrijfrobot Sqriba. Die neemt de leerling letterlijk bij de hand om de juiste bewegingen te leren maken. ,,Het gaat wel beter, maar ik voel nog steeds dat de D bibbert als ik hem schrijf.''

Twintig leerlingen uit groep 4 van basisschool De Boeier in Lelystad testen de schrijfrobot. Ze hebben moeite met schrijven. De letters zijn te groot of te klein, ze kunnen ze niet goed aan elkaar schrijven of houden hun pen niet goed vast.

Elke dag mogen ze oefenen met de schrijfrobot. De kinderen hoeven alleen een magnetische pen vast te houden. Die beweegt automatisch over een werkblad. Op een schermpje kunnen de leerlingen meekijken met de bewegingen die hun hand maakt.

De resultaten zien er veelbelovend uit. Kinderoefentherapeut Nienke Snijder volgt wekenlang de vorderingen van de kinderen. ,,Natuurlijk heb je niet in drie weken tijd schoonschrift, maar je ziet dat de letters beter leesbaar worden'', vertelt ze.

Groep 4-juf Ellen de Jong beaamt het. ,,Ik zie vooruitgang. Er komt meer regelmaat in het handschrift. Bovendien krijgen ze meer plezier in het schrijven.''

Noodzaak

De schrijfrobot is geboren uit noodzaak. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat bijna 1 op de 3 leerlingen van groep 4 moeite heeft met leren schrijven. Docenten op middelbare scholen klagen steen en been over de onleesbare toetsen die ze moeten nakijken. Door het groeiende gebruik van de tablet en laptop schrijven kinderen simpelweg te weinig om het goed onder de knie te krijgen. Daarbij is de fijne motoriek - die nodig is om te schrijven - bij veel kinderen slechter geworden, doordat ze minder spelen.

Studenten van de Haagse Hogeschool en TU Delft maakten op verzoek van Jan van den Brom de schrijfrobot. ,,Het is best saai om te leren schrijven en het duurt vrij lang. We hopen dat de Sqriba daarin verandering brengt.'' De schrijfrobot laat de kinderen alle letters vaak herhalen. Het idee is dat de juiste, vloeiende beweging zo beter beklijft.

Naast basisschool De Boeier testen ook leerlingen van drie andere scholen in Zeewolde en Harderwijk de schrijfrobot. Het Sqriba-team probeert het experiment bovendien uit te breiden naar lagere klassen. Na de zomervakantie moeten de eerste leerlingen van groep 3 met de schrijfrobot aan de slag gaan. Uiteindelijk gaan ook kleuters in groep 2 ermee werken. Snijder: ,,We willen niet alleen de fouten in het handschrift herstellen, maar de kinderen ook sneller leren schrijven. Dat kan als we de leerlingen op jongere leeftijd met de schrijfrobot laten werken.''

De leerlingen van groep 4 vinden de schrijflessen in elk geval leuk. Nina: ,,Het gaat lekker vanzelf. Als iemand iets vraagt, kan ik gewoon doorgaan met schrijven.''

Het Sqriba-team hoort het lachend aan. Dat is nu net niet de bedoeling. Snijder: ,,Kinderen moeten zich echt op het schrijven concentreren om vooruit te gaan.'' Toch zijn ze blij met het enthousiasme van de kinderen. Juf Ellen: ,,Vˇˇr de schrijfrobot hadden sommige kinderen de neiging op te geven als het niet lukte. Nu zeg ik: denk aan de Sqriba en dan hebben ze ineens de beweging weer te pakken.''

Het is een veelgehoorde klacht van leraren: kinderen hebben vaker een slechte fijne motoriek. Wat kunnen ouders doen om daarin verandering te brengen? Kinderoefentherapeut Nienke Snijder heeft enkele tips.

  • Buitenspelen, buitenspelen, buitenspelen. Door te spelen, oefenen kinderen met bewegen.
  • Eet chips, rozijntje, pepernootjes of dummies eens met duim en een andere vinger.
  • Meer tekenen. En als de kinderen het niet leuk vinden, kunnen ouders met simpele trucjes toch hun aandacht trekken. Veel kinderen vinden schaduwtekenen erg leuk om te doen. Zet een dierfiguurtje op de rand van het papier, zorg dat er een goede schaduw op het papier valt en teken de schaduw na.
  • Thuis oefenen met schrijven. Ook dat kan met een spelletje. Stel voor om cakejes te gaan bakken en laat de kinderen zelf een boodschappenlijst maken.
  • Blaadjes vouwen is ook uitstekend om de fijne motoriek te verbeteren. Vouw een 'happertje', zo'n 'bek' die met duim en wijsvinger open en dicht moet worden gedaan en waar spreuken of opdrachten in staan geschreven. Laat ze het spel vooral veel spelen, want het open en dicht doen, is goed voor de vingers.
  • Doe constructiespellen met kinderen, zoals K'nexx, Meccano, Lego of insteekmoza´k - Speel spelletjes als vier op een rij: laat ze de muntjes steeds met duim en een andere vinger oppakken. Dit kan ook door geld uit de spaarpot te tellen.
  • Maak figuurtjes, zoals de welbekende kop en schotel, met een touwtje.
  • Laat ze letters schrijven op een papiertje, maak er propjes van en leg ze op een rij. De kinderen kunnen op hun buik gaan liggen en de propjes zo ver mogelijk wegschieten. Het propje dat het verst is, mogen ze openen. Met die letter bedenken ze een woord, dat ze vervolgens opschrijven.