Nu het RIVM versoepelingen heeft aangekondigd willen...
'Ik denk dat het niet nodig is' en 'Ik denk niet dat...
THUISONDERWIJS UNIT 4

Dinsdag 7 april
Informatie m.b.t. Nieuwsbegrip:

Klik HIER voor de tekst 

Klik HIER voor de opdrachten

Zondag 5 april
Beste ouders,

Onze leerkrachten hebben de weekplanning voor volgende week (week 15) gecommuniceerd en hierover krijgen we opmerkingen m.b.t. Goede Vrijdag.

Op onze schoolkalender staat Goede Vrijdag als vrije dag vermeld, maar wij hebben er in deze coronaperiode bewust voor gekozen om ook Goede Vrijdag in de weekplanning op te nemen. Iedere gezinssituatie is op dit moment zeer verschillend. Er zijn ouders die bijvoorbeeld op Goede Vrijdag  moeten werken en gebaat zijn bij een planning voor hun kind.
 
De weekplanning die onze leerkrachten telkens maken is bedoeld als leidraad voor u. Het laat zien wat er in die week van een kind wordt verwacht. Kinderen hebben structuur nodig en dan helpt een weekplanning dat ze taken minder snel uitstellen, want ze zien welke taken er alweer gepland staan voor de dagen erop. Het is ook een handig hulpmiddel voor hun geheugen, omdat ze constant aan hun taken herinnerd worden. Net als voor u en ons is deze situatie ook voor een kind heel onzeker en onwennig. Er wordt veel van hun gevraagd, terwijl ze nog niet over de vereiste vaardigheden beschikken.

Het is dus de bedoeling dat u als ouder de weekplanning voor uw kind passend maakt aan uw gezinssituatie. Er zijn gezinnen met meerdere kinderen die begeleiding nodig hebben bij hun schoolwerk of er zijn in huis niet voldoende laptops beschikbaar etc. Daarom vermelden wij ook geen tijden in de planning, zodat u dat zelf kunt bepalen voor uw kind(eren). Wel adviseren wij om structuur aan te brengen in een dag. Een voorbeeld van een dagstructuur hebben wij op onze website HIER gepubliceerd. 

Sommige ouders vinden het dus fijn dat ook taken gepland staan op Goede Vrijdag, maar wilt u een vrije dag inplannen voor uw kind dan is dat ook prima. Het werk hoeft dan niet persé die vrijdag af te zijn, maar kan ook de week erna nog worden afgemaakt. Onze leerkrachten houden hier rekening mee bij het opstellen van de weekplanning voor week 16. In die week is het maandag 2e Paasdag en voor die dag wordt in ieder geval geen schoolwerk gepland.

In deze tijd moet iedereen zich telkens aanpassen aan de veranderende omstandigheden en wordt een beroep gedaan op ieders creativiteit. Het is geen ramp om aan het einde van de dag tegen je kind te moeten zeggen: het is vandaag niet helemaal gelukt. Plan ook gerust een andere leerzame activiteit zoals bijvoorbeeld het bakken van een cake of taart en laat je kind het recept lezen, afwegen etc. Of ga een vogelhuisje met je kind maken. Op onze website staan HIER volop links met educatieve suggesties naar leeftijd. Deze pagina's worden telkens aangevuld met actueel aanbod.

Geniet in deze periode zo veel mogelijk van elkaars aanwezigheid. Leren gaat immers altijd beter als het leuk is. Overtref jezelf!
Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan contact op met de mentor van uw kind.

Met vriendelijke groet,

Ron Kruis, directeur

Vrijdag 3 april
Beste ouders,

In het nieuws heeft u kunnen horen dat we helaas volgende week nog niet naar school gaan. Daarom gaan we de manier van werken continueren de komende weken. U ontvangt via dit bericht het rooster en de werkbladen voor volgende week. De werkbladen kunt u thuis uitprinten. Heeft u thuis geen printer? Dat is geen probleem, via Klasbord communiceren we dagelijks hoe de kinderen dit kunnen aanpakken. Het is wel belangrijk dat ze de werkbladen dan digitaal beschikbaar hebben.
De weekplanning en de werkbladen vindt u op de groepspagina.

Het thuisonderwijs geven vraagt natuurlijk ook veel van u als ouders. Een tip om het voor u en uw kind wat makkelijker te maken is het bekijken van de instructiefilmpjes. Deze worden dagelijks gedeeld via Klasbord. We merken helaas dat niet alle leerlingen deze filmpjes bekijken of ze soms te laat bekijken. Door het instructiefilmpje aan het begin van de les te kijken, voorkomen we dat de kinderen onnodig fouten maken. Het instructiefilmpje kan ook voor u een houvast bieden op het moment dat uw kind vraag heeft. Mocht u toch ergens niet aan uit komen, zijn wij via ouderportaal beschikbaar voor vragen.

Heel veel succes volgende week en een fijn weekend!

Met vriendelijke groet,

Bas, Kevin en Sannah

Dinsdag 31 maart
Informatie m.b.t. Nieuwsbegrip:

Klik HIER voor de tekst 

Klik HIER voor de opdrachten
  
Voor meer informatie zie Klasbord. 

Dinsdag 24 maart
Informatie m.b.t. Nieuwsbegrip:

Klik HIER voor de tekst 

Klik HIER voor de opdrachten
  
Voor meer informatie zie Klasbord. 

Vrijdag 20 maart
De eerste week thuisonderwijs zit er op! Voor de meeste kinderen was het even wennen, maar we kunnen zien dat ze fanatiek aan de slag gegaan zijn. Het werken met leerdoelen was een mooie uitkomst voor de eerste week. De komende weken krijgen een andere invulling.

Vanaf maandag 23 maart gaan de kinderen van groep 7 aan de slag met een weekrooster. HIER staat wat ze dagelijks moeten maken. In de laatste kolom van het schema kunnen de kinderen aangeven welke opdracht zijn niet snappen. Wij kunnen dan op afstand extra uitleg geven. Het is de bedoeling dat de kinderen dit rooster dagelijks terug sturen. Dit kan via de mail of WhatsApp. Klik HIER voor het starten van een filmpje met uitleg over de manier van werken.

Bij sommige lessen hebben de kinderen een algemene instructie nodig. Deze instructiefilmpjes publiceren we via Klasbord. Heeft u zich nog niet aangemeld? Doe dat dan snel via de uitleg HIER. Ook plaatsen we daar de dagelijkse challenges op.

We hopen dat deze manier van werken voor veel kinderen voor rust en structuur zorgt. Onder aan dit bericht staan nogmaals onze contactgegevens. Wij proberen zo snel mogelijk op al jullie vragen antwoord te geven.

Meneer Bas
b.rommens@borgesius.net
06-17570564

Juf Sannah
s.takx@borgesius.net
06-26619658

Donderdag 19 maart
Afgelopen maandag zijn wij bij u thuis langs geweest om de lespakketten voor groep 8 te bezorgen. Deze week kunt u het werk af komen halen. Op vrijdagochtend 20 maart van 09.30 uur - 10.00 uur kan uw zoon/dochter het werk voor volgende week op komen halen. Wij zijn aanwezig in de noodunits en proberen net als op andere openbare plekken 1,5 meter afstand te bewaren.

Maandag 16 maart
Maandag 16 maart zijn we van start gegaan met ook voor ons wel een hele nieuwe manier van werken. Fijn om te horen en te zien dat de kinderen fanatiek aan de slag gegaan zijn. Communicatie is in deze vreemde tijd erg belangrijk, daarom wil ik jullie via dit berichtje een aantal updates geven over de verschillende informatie kanalen. Wij proberen tussen 10.00 uur en 17.00 uur zo snel mogelijk te reageren, maar wij hopen op begrip als de reactie wat langer duurt.

Klasbord
Deze app hebben we gister opgestart met de kinderen. Er wordt al veel gereageerd en de kinderen zijn hier heel actief. Lijkt het u ook leuk om mee te lezen en reacties te kunnen plaatsen? Dan kunt u ook een account aanmaken. Dat kan via de brief die u gisteren van ons heeft ontvangen.

Ouderportaal
Via Ouderportaal houden wij als leerkracht contact met u als ouder. De komende tijd zal u ook bestanden ontvangen aanvullend op het huidig lesmateriaal. Dit materiaal ontvangt u ook via Ouderportaal. Persoonlijke vragen/opmerkingen van u als ouder aan de mentor van uw kind ontvangen wij ook graag via Ouderportaal.

Mail
We hebben gemerkt dat het voor jullie niet altijd even handig is om bestanden te delen via Ouderportaal. Daarom kunt u het bestandje wat u gisteren heeft ontvangen dagelijks naar ons mailen. Dit mailt u naar de mentor van uw kind.
Meneer Bas b.rommens@borgesius.net
Juf Sannah s.takx@borgesius.net

WhatsApp
Ook hebben we met de kinderen een WhatsApp groep aangemaakt. De kinderen kunnen hier de vragen kwijt over de leerstof. Wij proberen zo snel mogelijk te reageren. Ook de WhatsApp groep kan gebruikt worden tussen 10.00 uur en 17.00 uur. Daarna gaat de app op stil. De volgende ochtend staan we dan weer voor de kinderen klaar.

Tot slot realiseren wij ons dat deze situatie het voor de kinderen best lastig kan zijn. We doen een groot beroep op hun eigen verantwoordelijkheid en zelfsturing. Hier hebben ze nog wel begeleiding bij nodig. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een planning waar ook leuke activiteiten in staan en het doornemen van de dag. Op die manier ontstaat er voor de kinderen toch ritme en structuur.

We hopen dat we op deze manier de kinderen zo goed mogelijk op afstand kunnen begeleiden. Het is een vreemde tijd, maar probeer elkaar te helpen waar dat kan. Door nu even afstand te nemen hopen we dat we elkaar over een paar weken weer in ons vertrouwde klaslokaal terug zien.
Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan horen wij het graag.