10november2019
De nieuwsbrief van Kindcentrum De Klinkert...
De juiste schrijfwijze is in beslag nemen. Ook de...

Gelezen in BN De Stem: Statistiek en techniek straks al in groep 8.

10-10-2019
Basisschoolleerlingen moeten al statistiek krijgen én meer technische opdrachten maken. Dat staat in de plannen voor een nieuw lespakket voor scholieren. 'Ik kan een 10-jarige al quantummechanica uitleggen.'
BN DeStem 10 oktober 2019
Ellen van Gaalen en Hanneke Keultjes

Bij het horen van het woord 'alliteratie' beginnen tieners tijdens een Nederlandse les al te gapen. Het vak heeft sowieso een imagoprobleem met het stampen van grammatica en invuloefeningen. Leraren en schoolleiders willen van die gaapfactor af.

,,Ik geef mijn leerlingen nu de opdracht om door de stad te fietsen en op zoek te gaan naar allitererende teksten. Dan komen ze terug met Dunkin' Donuts of Today Tomorrow Toyota. Zo ontdekken ze zelf wat alliteratie is", vertelt docent Annemarie Regeling. ,,Dat vinden ze een stuk leuker dan wanneer ze vijftig minuten naar mijn uitleg zitten te luisteren." De afgelopen jaren is de discussie over de lessen van de toekomst in alle hevigheid losgebarsten. Alles wat de kinderen nu op de basis- en middelbare school leren, is al meer dan dertien jaar geleden bedacht. Scholen vinden het de hoogste tijd voor vernieuwing.

Toenmalig staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker gaf de opdracht om een nieuw curriculum voor basis- en middelbare scholen te maken. Wat moeten kinderen in de toekomst per se weten en kunnen? Een eerste poging, in 2015, om die vraag te beantwoorden, eindigde in een mislukking.

Leraren werden er nauwelijks bij betrokken en protesteerden tegen het eindresultaat. Daarom verzamelden zij zich voor een tweede poging zélf om de tekentafels. Vandaag presenteren zij hun plannen, het zogenoemde Curriculum.nu, aan minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs).

Een groot deel van de voorgestelde veranderingen zijn vrij abstract, maar sommige veranderingen zijn wél concreet. Voor rekenen en wiskunde geldt bijvoorbeeld dat leerlingen op de basisscholen ook een stukje statistiek moeten krijgen. Ook de technische vakken krijgen een belangrijker plek op basisscholen. Nu zijn de verschillen tussen wat leerlingen leren zo groot dat docenten voor bepaalde brugklassers veel te saaie lessen moeten aanbieden.

Het is een belangrijke missie van Curriculum.nu: de aansluiting van basisschoollessen op die van de middelbare school verbeteren. Bij de technische vakken is daar nog een wereld te winnen. ,,Sommige kinderen hebben al robotica op de basisschool gehad. Die moeten weer op nul beginnen, omdat hun klasgenoten nog niets weten. Dat is lastig'', verklaart natuurkundedocent Lillianne Bouma. ,,Ik kan een 10-jarige al quantummechanica uitleggen."

Er zijn ook nieuwe plannen voor lessen burgerschap en digitale geletterdheid, thema's die een enorme vlucht hebben genomen, maar slechts mondjesmaat in de scholen zijn te vinden. ,,Voorheen bestond burgerschap uit wat losse activiteiten: een bezoek aan de Tweede Kamer, een maatschappelijke stage. Wij willen het structureel maken, inbedden in de vakken'', legt docent Danique van Wijk uit.
Zak geld
Het nieuwe lesprogramma is nog niet in steen gebeiteld. De Tweede Kamer en minister Slob moeten het nog over de plannen voor de toekomst van het onderwijs eens worden én bereid zijn daarvoor een zak geld ter beschikking te stellen. En vervolgens moet Curriculum.nu de scholen achter zich krijgen.